מתאמני הפילאטיס הקבועים, רגילים לשמוע בנוסף להנחיות על אופן ביצוע התרגיל – גם הנחיות לאיך לנשום. זה אחד הדברים הראשונים שאנו מלמדים כל מתאמן ומתאמנת חדשים בסטודיו שלנו.

למה זה כל-כך חשוב בעצם?

הנשימה, כידוע, הכרחית לקיום שלנו וכך גם שרירי הנשימה הם שרירי שלד ההכרחיים לקיום שלנו.

אחד מששת העקרונות החשובים ביותר של ג'וזף פילאטיס הינו – הנשימה.

הנשימה מהווה את הדלק העיקרי של מרכז הכוח של הגוף ולכן היא מאוד חשובה בתרגול פילאטיס.

הנשימה עוזרת למתאמנים לחבר בין הגוף והנפש, והיא נמצאת בעצם בכל שאר העקרונות עליהם כתב ג'וזף פילאטיס: ריכוז, מרכז ,שליטה, דיוק וזרימה.

מה בעצם קורה בגוף שלנו בזמן הנשימה?

הריאות שלנו ממוקמות בחלל בית החזה והן קומפקטיות (שוקלות קילוגרם אחד בלבד!), אך שטח הפנים שלהן כולל רשת מסועפת של צינורות ומיליוני חללים מלאי אוויר.

מערכת הנשימה שלנו בנויה, באופן כללי, משני חלקים: דרכי הנשימה העליונות, שכוללות את חלל האף, חלל הפה, הגרון והלוע, והן מהוות את הנתיב של האוויר אל דרכי הנשימה התחתונות, שכוללות את קנה הנשימה, הסימפונות, הסימפוניות והנאדיות.

התפקיד העיקרי של הנשימה הוא לחמצן את רקמות הגוף ולפנות מהן פחמן דו חמצני: כל תא בגוף נדרש לחמצן על מנת שנוכל לחיות, ועל הגוף לסלק את הפחמן הדו חמצני. זוהי בעצם הנשימה אצל אנשים בריאים.

הסרעפת מהווה כ-75% מהמאמץ הנשימתי. היא מתכווצת בשאיפה והנפח בבית החזה גדל. הלחץ שבתוך הריאות נמוך מהלחץ שמחוץ לריאות כשאנחנו שואפים. בנשיפה קורה בדיוק ההפך: הסרעפת משתחררת, נפח בית החזה קטן והלחץ שבתוך הריאות גבוה לעומת הלחץ שמחוץ לריאות.

באופן כללי, ניתן להבחין בשלושה סוגי נשימה אצל אנשים:

  • נשימה גרונית: זוהי בדרך כלל נשימה מאוד שטחית ומהירה. נדמה בנשימה כזו שהאוויר לא נכנס פנימה אל הריאות והוא בעצם לא עובר את קו הגרון. אנשים שבדרך כלל נושמים נשימה גרונית לא נושמים טוב כתוצאה מעישון או ממחלת ריאות כגון אסטמה, ברונכיטיס, דלקות ריאות ועוד.
  • נשימה צלעית: נשימה עמוקה יותר, שבעצם מגדילה את הממד האנכי של בית החזה. הצלעות התחתונות מתרחבות לצדדים, הצלעות העליונות עולות ועצם בית החזה נעה קדימה. נשימה צלעית מאפיינת בדרך כלל גברים גברתניים ושרירניים, המבליטים את בית החזה.
  • נשימה בטנית: היא הנשימה הכי עמוקה. האוויר נכנס פנימה ועובר דרך הגרון והצלעות עד למילוי וניפוח הבטן. בדרך כלל זוהי נשימה שמרגיעה ומשחררת את הגוף. אנשים שעושים מדיטציה יתרגלו סוג כזה של נשימה וזמרים יתרגלו סוג כזה של נשימה כדי לשיר טוב יותר.

קורס הכשרת פילאטיס מכשירים

הכשרת מדריכי פילאטיס מכשירים ירושלים

ישנם שלושה מאפיינים של הנשימה, עליהם אנו שמים דגש בעת תירגול פילאטיס:

  1. נשימה לטרלית (צדית)נשימה זו מדגישה את ההתרחבות הצדית של כלוב הצלעות, תוך שמירה על איסוף שרירי הבטן פנימה, הן במהלך השאיפה והן במהלך הנשיפה. זאת, בניגוד לנשימה סרעפתית בה שרירי הבטן רפויים, כך שהם נדחפים החוצה והבטן יוצאת. הסיבה העיקרית לנשימה לטרלית בפילאטיס היא סיוע בשמירה על כיווץ שרירי הבטן בזמן תרגול. חשוב לציין שזה לא אומר שנשימה סרעפתית שגויה, או שהסרעפת לא משתתפת בזמן הנשימה הלטרלית, אלא שזוהי הנשימה המועדפת בזמן אימון פילאטיס.
  2. תבנית נשימה קבועהבזמן התרגול, השאיפה והנשיפה נקבעות בתוך התרגיל כאשר לרוב הנשיפה מתבצעת בזמן המאמץ. סיבה אחת לשימוש בתבנית נשימה קבועה היא כדי למנוע מהמתרגלים לעצור את הנשימה בזמן האימון, דבר שיכול לגרום ללחץ שרירי מוגבר ועלייה לא רצויה של לחץ הדם. בנוסף, תבנית נשימה קבועה בתרגול פילאטיס חשובה לנו ביותר מכיוון שהיא מעודדת ריכוז, מרכז, שליטה, דיוק וכמובן זרימה – שהם עקרונות הבסיס של הפילאטיס.
  3. נשימה קצבית בה הנשימה משפיעה על הדינמיקה והמקצב של התרגיל. נשימה זו מאפיינת תרגילים מסויימים, כגון ה- Hundred (תרגיל לשרירי הבטן, שבו מקצב הנשימה מפעיל גם שרירים נוספים, בדגש על סיבולת לב-ריאה).

חשוב לי לציין שישנן גישות לפיהן לא רצוי לשתף את הנשימה ולשים עליה דגש בזמן אימון. אולם לפי מרבית הגישות בפילאטיס וכן לתפיסתי ומניסיוני של למעלה משני עשורים בתחום הפילאטיס והתנועה, יש חשיבות רבה לנשימה תוך כדי אימון.

 

נשימה בפילאטיס – לא אימון גופני בלבד!

במהלך העבודה שלי בסטודיו אני רואה כיצד הנשימה משנה לאנשים את התחושה, ההתחברות והכוונה שבתרגול פילאטיס. הם נכנסים לשיעור ראשון ולא מבינים כלל מה אני רוצה מהם ומהנשימה שלהם. עם הזמן, וככל שהם מתרגלים יותר, הם חווים יותר ויותר חיבור בין הנפש לגוף ואפילו מדווחים שהם חווים שינוי לטובה לא רק בתוך הסטודיו אלא גם בחיי היום יום.

כמובן שגם אני, כמורה, רואה את השינוי שחל בתפיסת הגוף שלהם משיעור לשיעור. מתאמנים רבים מגיעים בלי הבנה ותחושה של הקשר בין הגוף לנפש ובין הגוף לתנועה.

הנשימה ותרגול הפילאטיס משנים להם את דפוסי החשיבה, מקדמים ומשפרים את הקשר שלהם עם הגוף וגורמים להתפתחות ממשית – הן במישור הנפשי והן במישור הפיזי.

לא סתם מתרגלי פילאטיס ממשיכים להתאמן בפילאטיס באדיקות ובמחויבות.

לבריאות!

יפעת קולודנר

מנהלת סטודיו לפילאטיס "נקודת מגע"

אנו מזמינים אותך לקבוע עוד היום שיעור אבחון –

להכרות עם השיטה ועם הסטודיו שלנו ולקביעת תכנית אימונים אישית… צור קשר