מהי שיטת פילאטיס ומדוע כדאי להתאמן בה?

סטודיו לפילאטיס מכשירים בירושלים

ג'וזף פילאטיס (1883-1967) נולד בדיסלדורף גרמניה. בילדותו סבל ממחלת האסתמה ומדלקות פרקים. רצונו העז להתגבר על מחלותיו הוביל אותו לעיסוק בגוף: פיתוח שרירים, התעמלות, צלילה, תרגול שיטות מזרחיות ועוד.

בשנת 1912 נסע לאנגליה לטיול. עם פרוץ מלחמת העולם ה-I הועברו הוא וגרמנים נוספים למחנה באי 'מאן', שם החל בתכנון מכשירים שיעזרו לנכים ולחולים, ובכך החל בפיתוח השיטה שלו. פילאטיס לימד ואימן בשיטתו, ובכך עזר להרבה אסירים להחלים ממחלות ומגיפות שהיו בזמן המלחמה.

לאחר המלחמה חזר פילאטיס לגרמניה, שם נתבקש לאמן את הצבא. זמן קצר לאחר מכן החליט לעזוב לארצות-הברית. הוא נשא לאישה את קלרה, ושם הקימו יחד בשנת 1926 בניו-יורק את המכון הראשון לפילאטיס. בסטודיו שלהם ביקרו בני מעמד הגבוה, רקדנים ושחקנים, ובהם: מרתה גרהם, טד שיאון ובלנשין, וכולם העריכו את תרומתו של פילאטיס לגופם ולשיפור הופעתם.

לפי פילאטיס, כל תנועה – מהמזערית ביותר ועד לגדולה ביותר – צריכה להיעשות מתוך מיקוד בשרירי הליבה, אותם כינה ג'וזף פילאטיס The Power House (שרירי הבטן, הגב ורצפת האגן) וכן- מתוך מודעות לנשימה.

שיטת פילאטיס היא שיטה פונקציונלית ובנוייה כך שהאימון בה יוביל לשיפור משמעותי בביצוע מטלות יומיומיות ובתפקוד הכללי של המתעמל.

פילאטיס המציא יותר מ-600 תרגילים על מכשירים, שבהם העיקרון המנחה הוא טיפוח הגוף כיחידה שלמה למען היציבות והבריאות. על כל מכשיר יש מגוון גדול של תרגילים – משלב הבסיס ועד שלב המאסטר. השימוש בקפיצים ובגלגלות מחקה תנועה פונקציונלית של השריר ויוצר התנגדות פרוגרסיבית (מתקדמת). המכשירים מאפשרים בקרה וכיוון של כיווץ השרירים – (אקסצנטרי וקונצנטרי) – בזמן תנועה, ובה בעת קבוצת השרירים המייצבים עובדים בכיווץ איזומטרי כדי לייצב את הגוף ולשמור על המנח הנכון שלו.

חשוב לציין, כי ג'וזף פילאטיס התייחס לשיטתו כדרך חיים המובילה לחיים בריאים.

הפונקציונליות של השיטה נגזרת, בין היתר, מאימון על שלושה מכשירי עזר עיקריים, אותם פיתח ג'וזף פילאטיס ברבות השנים, והם: Reformer, Cadillac/ Wall unit, Wunda Chair. מכשירים אלה, המבוססים כולם על עיקרון ההתנגדות הקפיצית, מאפשרים תרגול במנחים שונים ומגוונים (שכיבה על הגב, על הבטן, ישיבה ועמידה).

המגוון העצום של התרגילים בפילאטיס והחלוקה שלהם לרמות, מאפשרים להתאים לכל לקוח את תכנית העבודה המתאימה לו, לפי צרכיו. משום כך, השיטה מתאימה למגוון נרחב של אוכלוסיות: למעוניינים בעיצוב וחיטוב, לסובלים מבעיות פיזיות שונות, למתעמלים מנוסים ומתקדמים, ולספורטאים ולרקדנים – ולכל מי שרוצה לשמור על אורח חיים בריא!

מתעמלים המתמידים בשיטה מדווחים על שיפור גדול בהרגשה הכללית, ברמת האנרגיה והחיוניות, שיפור היציבה והגמישות והפחתת (עד העלמות) כאבי גב וצוואר. תרגול הפילאטיס הינו בעל ערך שיקומי אדיר ועל כן הוא משמש ככלי עזר חשוב לטיפול בבעיות אורתופדיות כגון כאבי גב, פריצת דיסק, אוסטיאופורוזיס, נקעים חוזרים ועוד.

אני רוצה לקבוע שיעור פילאטיס

פילאטיס מכשירים נקודת מגע