יציבה ואבחון יציבה בפילאטיס

אחד הדברים המרתקים ביותר כמדריכת פילאטיס זה לאבחן את היציבה אצל מתאמנים. היציבה משפיעה על כל אחד מהתרגילים המתבצעים ועל כל אחת מהחלטות המדריך/ה על תכנית התרגול. אבחון היציבה מאפשר לנו להתאים את האימון ליכולות הפיזיות של המתאמן/ת.

את היציבה ניתן לתאר בהקשר של המפרקים ונקודות ציון בעצמות, וכן באיזון השרירים ותפקודם. המושג "יציבה אידאלית" יכול להיות שימושי כשאנו מתארים יציבה ומסתכלים עליה על-פי הקו האנכי מהצד. אפשר להעריך יציבה גם במבט מהחזית ומהגב, בעודנו מתמקדים בסימטריה של הגוף.

הגוף של כל אחת ואחד מאיתנו שונה, ולכן על אף שנשאף ליציבה אידיאלית – לא בהכרח נוכל להשיג אותה. יישור נכון של הגוף מתורגם לפחות לחץ על עמוד השדרה וליותר פעילות שרירית חסכונית. בניגוד למערך האידאלי, התוצאה של מערך לקוי תהיה לחץ מוגזם על העצמות, המפרקים, השרירים והרצועות. פעמים רבות יש גם פגיעה באיברים הפנימיים.

למרות שיש מספר סיווגים ליציבה לקויה, נוכל לעתים לראות שילוב של כמה מהם. בתור התחלה, חשוב לקבוע האם הסטייה ביציבה היא סטייה מבנית או פונקציונלית (נרכשת).

סטייה מבנית משמעותה סטייה במערך השלדי, שנוצרת בגיל הילדות (אצל בנות עד סביבות גיל 12, אצל בנים עד סביבות גיל 14). סטייה מסוג זה כמעט ואינה ניתנת לשיקום או לריפוי (לרוב טיפול בבעיה מבנית דורש התערבות כירורגית או טיפול עם מחוך בגיל צעיר), ולכן נעבוד על מערך השרירים שמשתנה בעקבות הסטייה המבנית בשלד ובכך נוכל להקל על פציעות וכאבים.

סטייה פונקציונלית היא סטייה במערך השרירי, אשר מתפתחת כתוצאה מהחזקת הגוף בצורה לא מאוזנת באופן קבוע, למשל: החזקת תיק כבד על כתף אחת, החזקת טלפון על האוזן באמצעות הכתף, הסתכלות על טלפון נייד בהטייה של הצוואר והראש קדימה, ישיבה לא נכונה ועוד. סטייה מסוג זה ניתנת לתיקון ולשיפור, כיוון שהיא נובעת מסטייה במערך השרירי. עם זאת, פגיעה מתמשכת ללא טיפול עשויה להביא בגילאים מבוגרים גם לסטייה במערך השלדי ולניוון. לכן, חשוב מאד להיות מודעים ליציבה שלנו ולשפר אותה באמצעות אימוני פילאטיס קבועים.

במקרים רבים הליקוי ביציבה עשוי להיות צירוף של סטייה מבנית עם סטייה פונקציונלית. לעתים, סטייה ביציבה מתחילה כהתפתחות מבנית, אך עשויה להפוך להתפתחות פונקציונלית, ואז מערכת השרירים תתאים את עצמה לסטייה המבנית של היציבה ותגרום לחוסר איזון שרירי. חשוב לגלות בעת אבחון היציבה את חוסר האיזון השרירי ולהתייחס אליו.
בעיקרו של דבר, היציבה משפיעה על כל פעולה שאנו עושים, מפעולות יום-יומיות ועד פעילות אתלטית.

יציבה ואבחון יציבה בפילאטיס

אבחון היציבה

כשאני מאבחנת את היציבה של מתאמן/ת מהקו האנכי מהצד, אני מתייחסת לכמה נקודות ציון בגוף:
תנוך האוזן, חוליות הצוואר, הכתף, אמצע הגב, הירך, הברך וקצת מעל כפות הרגליים.

כאשר אני מאבחנת את המתאמן מהחזית, אחת מנקודות הציון החשובות ביותר היא כפות הרגליים: האם כפות הרגליים נופלות פנימה או החוצה? האם יש משקל יותר על האצבעות או שיש יותר משקל על העקב? לכפות רגליים יש השפעה מכרעת על היציבה מכיוון שכל משקל הגוף שלנו נופל עליהן והמון פעמים פציעות נובעות מיציבה לקויה של כפות הרגליים (על חיזוק כפות הרגליים כתבתי כבר בעבר).

הדבר השני שאסתכל עליו הן הברכיים: האם הן נופלות פנימה או החוצה? האם הן ביישור יתר או כפופות?

נקודת ציון נוספת היא האגן: האם האגן מתעגל קדימה או בולט אחורה? האם ישנה תנועת רוטציה באגן? האם שני צדי האגן מאוזנים? אסתכל גם על העקומות הטבעיות של עמוד השדרה: האם הן מופחתות או מודגשות? האם עמוד השדרה נוטה לצד מסויים או שהוא באיזון במרכז הגוף? לאחר מכן אסתכל על הכתפיים: האם הם מעוגלות פנימה, או שכתף אחת גבוהה מהשנייה? לבסוף אסתכל על הראש: האם הראש מושט קדימה או שהוא פונה לצד מסוים?

כלי חשוב לאבחון היציבה והיערכות הגוף בזמן שיעורי הפילאטיס הוא תרגיל ה-Roll down אשר בו אנחנו פותחים ומסיימים כל שיעור. תרגיל זה נותן מידע יעיל למורה על פיתוח השרירים ועל הפיצויים שגוף המתאמן יוצר בעת התנועה. התבוננות בתנועה זו מכל הכיוונים תאפשר למורה לאבחן את היציבה ולהתייחס לכל המידע שניתן לקבל מתנועה זו. סטיות מסוימות של יציבה ניתנות לאבחנה ברורה יותר ממבט מחזית הגוף, ואילו אחרות ניתנות לאבחנה ברורה יותר מהמבט הצדי.

סיבה נוספת לכך שאנחנו משתמשים ב-Down Roll גם בתחילת השיעור וגם בסיומו היא כדי לאפשר ללקוח להתייחס כאן ועכשיו להיערכות הגוף, בשילוב נשימה ותנועה. חשוב להבין שה-Roll Down בעמידה לא מתאים לכל אחד, וצריך לעשות שינויים והתאמות לפי הצורך.

מאת הכותב/ת:

נקודת מגע ירושלים
נקודת מגע ירולשלים:

השאר תגובה