6 עקרונות היסוד של פילאטיס

העקרונות עליהם מבוסס אימון הפילאטיס מעולם לא פורסמו באופן ראשי על-ידי ג'וזף פילאטיס, אך הם באים לידי ביטוי בכתבי היד שלו ובצורות תיעוד אחרות. מאז, פותחו סגנונות רבים ללימוד פילאטיס, השונים ברשימת העקרונות אותם הם מציגים ובאופן הצגתם ויישומם.

אולם, ישנה הסכמה על 6 עקרונות יסוד כבסיס לשיטה:

נשימה, ריכוז, מרכז, שליטה, דיוק וזרימה.

העיקרון הראשון: נשימה

בספרו של ג'וזף פילאטיס, Return To Life, פילאטיס כותב על נשימה:

"Breathing is the first act of life, and the last" – בלידתנו, הפעולה הראשונה שאנחנו עושים בחיינו היא לנשום, וכשאנחנו לפני המוות הפעולה האחרונה שאנחנו עושים היא לנשום.

עובדה זו מראה לנו עד כמה הנשימה חשובה לנו כדי להתקיים.

הנשימה מהווה את המניע העיקרי למרכז הכוח של הגוף, ולמעשה בפילאטיס היא המנוע שמניע את כל התנועות שאנחנו עושים.

אנחנו מייחסים לנשימה את החיבור בין הגוף לנפש – הנשימה בעצם נמצאת בכל אחד מששת העקרונות: היא מאפשרת לנו להתרכז עוד לפני שאנחנו זזים, היא מרגיעה אותנו ומכניסה אותנו למעין קשב פנימי; היא מחברת אותנו אל הגוף שלנו ומאפשרת לנו לנוע דרך המרכז של גופנו; התנועה הופכת להיות הרבה יותר מדוייקת ובהירה כשאנחנו משתמשים בנשימה בצורה נכונה; ישנה שליטה יותר טובה על התנועות שאנחנו מבצעים יחד עם הנשימה. התוצאה של כל זאת: תנועה זורמת ויעילה.

* על סוגי נשימה, מאפייני נשימה בפילאטיס ועוד – לחצו כאן

העיקרון השני: ריכוז

בזמן אימון פילאטיס, חשוב להתמקד ולהתרכז בכל אחד ואחד מהתרגילים שאנחנו מבצעים.

ג'וזף פילאטיס כתב בספרו:

"Return to life- Concentrate on the correct movements EACH TIME YOU EXERCISE"

הריכוז חשוב בזמן תרגול פילאטיס, כיוון שהוא מאפשר לנו להיות מודעים לנשימה, לייצב את הגוף ולשמור על המנח הנכון של הגוף – כך שהתרגול יהיה יעיל ולא יפגע בנו.

בספרו ג'וזף פילאטיס מדבר על אופי החיים המודרניים שבתקופתו, שהופך את האנשים למוטרדים ומתוחים.

כן, כן… כולנו מכירים את זה גם בימינו – מתח, טרדות היומיום, המרוץ נגד הזמן ועוד…

שעה של תרגול פילאטיס, תוך ריכוז בגוף שלנו, בתנועתו ובנשימה, יכול לעזור לנו "לשים בצד" את דאגותינו – לפחות לשעה אחת! ולהפיק את המירב מהאימון, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי – בזמן האימון, אך גם לאחריו.

העיקרון השלישי: מרכז

במובן מסויים, כולנו מחפשים את המרכז של החיים שלנו, את המרכז של הגוף שלנו, את המרכז כאיזון הפיזי שלנו. אני חושבת שתמיד כדאי למצוא איזון בכל דבר ולא להקצין בשום מובן בחיים.

המרכז על פי פילאטיס מתייחס לשלושה דברים עיקריים:

1) איזון: איזון גופני שקשור ביציבה שלנו, ואיזון פנימי שקשור בנפש שלנו.

2) מרכז הכובד שלנו: לכל אחד יש מבנה גוף ייחודי, כך שמרכז הכובד של כל אדם ואדם הוא אינדיבידואלי. מרכז הכובד שלנו קשור גם ליציבה שלנו, כך למשל מרכז הכובד אצל אדם הסובל מסקוליוזיס (עקמת בעמוד השידרה) לא נמצא באמצע הגוף, אלא שבדרך-כלל הוא נופל הצדה. לכן, מרכז הכובד משפיע על הביצוע של התרגיל ועל מידת הקושי שלו עבור כל אדם ואדם. זו אחת הסיבות לכך שתרגיל שקל לאדם אחד יכול להיות קשה לאחר ולהפך, ולא ניתן להסיק מקושי בביצוע תרגיל מסויים שהאדם חלש.

3) שרירי הליבה: שרירי הליבה מהווים את מרכז הכוח שלנו. הם נמצאים מתחת לצלע התחתונה ועד למפרק הירך מלפנים ובבסיס הישבנים מאחור.

לשרירי הליבה יש חשיבות מכרעת ביציבה שלנו, אפשר להגיד שלרובנו יש שרירי ליבה בחוזקים שונים: כאלה מטופחים וחזקים שמאפיינים אנשים שמתאמנים, וכאלה שלא מטופחים וחלשים שמאפיינים אנשים שלא מתאמנים.

חשוב להבין שבלי שרירי ליבה אין אפשרות להתקיים בחיי היום יום. בעזרתם אנחנו עושים פעולות כגון לשבת, לעמוד, ללכת ועוד. לכן זה לא יהיה נכון לומר ש"אין לאנשים שרירי ליבה", אלא ששרירי הליבה שלהם חזקים במידה שונה.

יש חשיבות לתחזק ולחזק באופן יומיומי את שרירי הליבה, בדיוק כמו כל מכונה שדורשת תיחזוק כדי לפעול. שרירי ליבה חזקים מונעים פציעה ואפילו חולי: גוף מאוזן הוא גוף בריא.

ג'וזף פילאטיס שם דגש רב למרכז הכוח והתייחס אליו כאל המרכז שממנו יוצאות כל התנועות בפילאטיס. לכן, תרגילים רבים נועדו כדי לחזק את שרירי הליבה בפילאטיס.

פילאטיס מכשירים ירושלים

העיקרון הרביעי: שליטה

כמו כל דבר בחיים – כדי להיות טוב במשהו ולשלוט בו – צריך לרוב לעשות אותו מספר רב של פעמים וכמובן לא להפסיק להמשיך לבצע אותו.

כך גם באימון פילאטיס – השליטה בביצוע התרגילים מגיעה עם התירגול.

אני תמיד אומרת לתלמידיי, שפילאטיס היא שיטה שצריך לתרגל יום-יום על מנת להגיע לביצוע יעיל ומיטבי של התרגילים וכמובן כדי לשמור על אורח חיים בריא.

שליטה בתרגול פילאטיס משמעה: דיוק, קורדינאציה ואיזון.

תרגול יומיומי של פילאטיס, תוך יישום 6 העקרונות – הוא הדבר היחיד שיכול להביא אותנו לשליטה מלאה באימון.

העיקרון החמישי: דיוק

דיוק מבחינתי זאת מילת המפתח בפילאטיס וגם מילת המפתח לחיים זורמים, שופעים, בריאים ושמחים.

כמעט בכל דבר אנחנו צריכים להיות מדוייקים על מנת שנוכל להגיע להצלחה אליה אנו שואפים. כך גם לגבי התרגול בפילאטיס: הדיוק ימנע חוסר איזון ופציעות ויעזור לנו לבצע את התרגיל בצורה המיטבית והיעילה ביותר.

הדיוק הוא אחד המאפיינים העיקריים אשר מבדילים את הפילאטיס משיטות אחרות. אני תמיד אומרת לתלמידים שלי ששום דבר לא יכול לבוא על חשבון הדיוק בתרגול פילאטיס, כי אחרת אנחנו לא עושים פילאטיס.

כך למשל, אעדיף ביצוע של התרגיל לאט יותר, עם פחות חזרות או במשקל קטן יותר – אם אלו גורמים למתאמן שלא לדייק בתנועה.

העיקרון הששי: זרימה

הזרימה קשורה לאיכות של התנועה: התנועה צריכה להיות חלקה וללא שום הפרעה.

בתרגול יש חשיבות גדולה לזרימה מכיוון שהיא גורמת לנו להיות בתוך התנועה ורק בתנועה – גם במישור הפיזי וגם במישור המנטלי.

התנועה הזורמת תתפתח ככל שהמיומנות תגדל.

ששת העקרונות האלו הם אלו שמייחדים את השיטה הנפלאה הזו שנקראת 'פילאטיס'. הם מעוררים בנו את החשק לטפח את הגוף הפיזי והמנטלי, באופן מודע או שלא במודע.

 חשוב להבין ששת העקרונות הללו שזורים אחד בשני ואין האחד יכול להתקיים ללא האחר. 

בסטודיו "נקודת מגע" אנחנו שמים דגש על ששת העקרונות הללו, כך שכל מי שמתרגל אצלנו בקביעות וכל בוגרי הקורס שלי להכשרת מדריכי פילאטיס – יכולים ליישם ולחוות אותם בצורה עמוקה, ולא רק במימד הפיזי שלהם.

זו לא קלישאה שאנשים שמתרגלים פילאטיס באופן קבוע מדווחים שהם חווים לא רק שינוי פיזי גדול, אלא גם שינוי תודעתי שגורם להם לחיים יותר שמחים ובריאים.

לכן, פילאטיס בעיניי היא לא עוד שיטת אימון – היא דרך חיים.

יפעת קולודנר

אם עוד לא חווית את השיטה המופלאה הזו – אני מזמינה אותך לקבוע עוד היום שיעור פילאטיס בסטודיו 'נקודת מגע'
ולהנות מאימון מותאם אישית לצרכייך וליכולותייך, וברמה המקצועית הגבוהה ביותר.

אני רוצה לקבוע שיעור פילאטיס

פילאטיס מכשירים ירושלים

אם העבודה המדוייקת עם הגוף,

עקרונות הפילאטיס והחיבור בין הגוף לנפש מעניינים אותך,

אני מזמינה אותך להצטרף לקורס להכשרת מדריכי פילאטיס

ולהפוך להיות מדריך/ת פילאטיס ברמה המקצועית הגבוהה ביותר!

כל הפרטים כאן