צרבות – טעות בטיפול ובאבחנה

בעבר, צרבות הייתה תלונה שהיינו מגחכים עליה ומאשימים בה את הבישול של אמא או סבתא. כיום מחקרים מצביעים על כך שצרבות מופיעות לפחות פעם בחודש אצל 44% מהאוכלוסייה, צעירים ומבוגרים יחד. ישנן סיבות רבות להופעת צרבות: סגנון חיים, תזונה, גנטיקה, בעיות אנטומיות, סטרס, הריון… כל אלה יכולים לגרום לצרבות, נפיחות, גזים, בחילות, אולקוס ועוד.

תעשיית התרופות המורידות את רמות החומציות של הקיבה מגלגלת מיליארדים של דולרים. לדעתי, תעשייה זו מוליכה שולל את הציבור, הסבור כי תרופות מורידי חומציות הם התשובה לבעיה.

מה שלא יודעים זה שברוב המכריע של אלה הסובלים מצרבות, הסיבה אינה עודף חומציות אלא נהפוך הוא: חסר חומציות של הקיבה.

כן, כן. התרופות האלה, שמוכרים אותן כמו סוכריות בחנות ממתקים, גורמות בעצם להחרפת והקצנת המצב שלנו בקיבה.

הייתכן?

חומציות הקיבה (Hydrochloric Acid – HCL) חיונית לקיום החיים שלנו. בזכותה ובזכות אנזים הפפסין המופרש גם הוא בקיבה, אנחנו מסוגלים לעכל את המזון שאנחנו אוכלים, במיוחד חלבונים, שומנים ורוב המינרלים שאנו צורכים. בזכות החומציות הרבה של הקיבה, המזון מתעכל, נספג ותומך בחיים שלנו. ללא חומציות מספקת אנחנו לא מקבלים את ההזנה המתאימה לקיומנו. במילים אחרות, אנחנו יכולים לאכול את האוכל הכי בריא שיש, אורגני ואיכותי, אך אם אין לנו מספיק חומציות ואנזימי עיכול, הרי שגופנו יקבל מעט מאוד מהמזון שאנחנו כל-כך מקפידים עליו.

ידוע גם, שרמות החומציות וההפרשות הפנימיות של הגוף יורדות עם השנים. בגיל 60 יהיה לנו מאוד קשה לעכל ולאכול כמו ילד בן 10. עם זאת, איננו רואים מקרים רבים של צרבות (שלפי חברות התרופות נובעות מעודף חומציות) אצל ילדים, אלא שצרבות נפוצות יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

מה שאנחנו בעצם טוענים כאן בתוקף הוא שרוב האוכלוסייה המבוגרת סובלת מחוסר חומציות בקיבה. במצבים של צרבות, נפיחות וקושי בעיכול, מתן תרופתי של נוגדי חומציות רק יחריף את הבעיה. תיתכן הקלה זמנית בסימפטום, אבל הסיבה אינה זוכה להתייחסות ואף גרוע מכך, מתן נוגדי חומציות מחריף את הגורם לסימפטומים, ונטילת נוגדי חומציות באופן קבוע יכולה לגרום לנזק של ממש.

סימנים של חסר חומציות בקיבה:

  • צרבות
  • בחילות
  • נפיחות וגזים
  • בעיות עיכול כלליות
  • תת ספיגה והזנה
  • אולקוס ובמקרים קשים יותר סרטן הקיבה
  • בעיות עור (כגון אקנה בלחיים)
  • אוסטאופרוזיס (תת ספיגה של מינרלים)
  • חסר בויטמין B12 (תת ספיגה). זהו סימן קלאסי לחסר חומציות והפרשות אנזימטיות בקיבה. הסיבה הנדירה יותר היא תזונה טבעונית. חסר ויטמין B12 יגרום לבעיות מערכת העצבים, קושי להתמודד עם מתח, בעיות שינה, עייפות, נשירת שיער וכו׳
  • אנמיה (הנובעת מתת ספיגה של מינרלים וויטמינים בגוף, בדגש על 12B)
  • מערכת חיסון חלשה (בקטריות במערכת העיכול שלא נוטרלו על ידי חומציות)
  • רגישות רבה למזונות שונים
  • מעי רגיז. אוכל לא מעוכל העובר במעיים, יחד עם עודף בקטריות ומיקרואורגניזמים ויחד עם חסר B12 הינו מתכון נפוץ לתסמונת המעי הרגיז, קנדידה ורגישות למזון.
  • סחרחורות

ועוד…

בקליניקה של "נקודת מגע", אנחנו פוגשים לא מעט לקוחות שנוטלים באופן קבוע תרופות נוגדי חומציות, אשר מעלימות את התחושה הצורבת בושט באותו הרגע, אבל  אינן פותרות את הבעיה. יתר על כן, הצרבות מחריפות עם הזמן, עד כדי צורך להעלות עוד יותר את מינון התרופה. אצל לקוחות אלו אנחנו מוצאים בהרבה מהמקרים גם תלונות של עייפות, חולשה וחוסר במינרלים. זהו מצב של תת ספיגה ואפילו תת הזנה של הגוף במינרלים, ויטמינים, חומצות אמינו וכדומה.

אז למה יש צרבות, אם אין מספיק חומצה?

אנחנו מסכימים שצרבות אכן נובעות מחומציות הקיבה (HCL) אבל לא מכיוון שיש יותר מידי חומציות אלא מכיוון שהחומציות נכנסת חזרה לושט. דרושה כמות קטנה מאד של חומצה כדי לגרום לאי נחת גדול.

הסיבה הנפוצה ביותר היא בעיה בסוגר בין הושט לבין הקיבה (Pyloric Sphincter), והחזר של חומציות מהקיבה לושט. לקיבה חיפוי עמיד מאוד בפני חומציות ואילו הושט אינו בנוי כך ואינו יכול לסבול רמת חומציות כל-כך גבוהה.  

חלק גדול מהמקרים של החזר כזה נובע מכך שהמזון נשאר בקיבה יותר מדי זמן עד לעיכול מספק. במקרה כזה, במקום שהמזון מיד יתפרק ויעבור למעי הדק, המזון נשאר בקיבה, כיוון שאין מספיק חומציות שתפרק אותו ונדרש יותר זמן לפירוקו. מצב זה שבו המזון נשאר בקיבה יכול לגרום לתסיסה של המזון, החזר אחורי לושט והתפתחות בקטריות.

מזון לא מעוכל, שבתוכו מתפתחות בקטריות ועובר מהקיבה לשאר מערכת העיכול, יכול גם הוא לגרום לבעיות עיכול שונות.

סיבה נוספת להחזרת החומציות לקיבה היא שינויים אנטומיים, כגון בעיה בסוגר עצמו, צניחת איברים ושינוי הזווית בין הושט והקיבה, הריון ועוד.

 

לא במקרה ברפואה הסינית המסורתית ישנו דגש רב – אולי הדגש הרב ביותר – על בריאות הקיבה שלנו. הקיבה שייכת לאלמנט האדמה ברפואה הסינית, והיא הכרחית לתפקוד כל מערכות הגוף השונות.

איך יודעים אם יש לנו מספיק חומציות?

דרך אחת היא לזהות את הסימפטומים שתיארנו לעיל.

דרך שנייה לבדיקה עצמית היא לשתות דבר ראשון בבוקר רבע כפית סודה לשתייה עם חצי כוס מים, ולהסתכל על השעון. המפגש בין סודה לשתייה לבין מיצי עיכול גורם לתסיסה ובסופו של דבר לגיהוק – גרפס :)

אם תוך 3 דקות אנחנו משהקים – יש לנו מספיק חומצה במערכת העיכול

אם עברו יותר מ-3 דקות או בכלל אין שיהוק- אנו סובלים מחסר HCL !

דרך נוספת היא לצרוך  Betaine HCL בהדרגה ולראות האם זה מחריף או מקל את המצב. אנחנו ממליצים לעבור בדיקה זו צמוד למטפל מנוסה ולא לבד.

מהם הגורמים לחסר חומציות בקיבה?

  • בראש ובראשונה:STRESS !!!

כאשר אנחנו נמצאים במצב דחק (סטרס), לגוף אין את הפריבילגיה לעכל ולהפריש, כיוון שהוא עסוק ב"הישרדות". לצערנו, סטרס הוא תופעה נפוצה מאוד, המשפיעה על רובנו בעולם המהיר שאנו חיים בו. זו הסיבה הנפוצה ביותר לירידה בגיל של הסובלים מבעיות בספיגה ומבעיות במערכת העיכול ולכך שתסמונת המעי הרגיז הפכה לנפוצה מאוד בעשורים האחרונים. אנו סופגים, גדלים ומתפתחים כאשר אנו רגועים ונינוחים.

Don't Worry Be Happy

סיבות נוספות הן:

  • גיל מתקדם. כפי שהוזכר לעיל, ככל שאנו מתבגרים אנו מפרישים פחות. למעשה, בתעשיית האנטי-אייג׳ינג, אחת משיטות הנחקרות ביותר היא העלאת רמות החומציות בקיבה והאנזימים של מערכת העיכול.
  • אכילה בזמן עבודה או סטרס. הקיבה לא עובדת כאשר המוח עובד
  • תרופות הפוגעות בייצור ובהפרשה של אנזימים וחומציות (תופעת לוואי של תרופות הינה מתכון נהדר לרווחים נוספים של תעשיית התרופות).

מה אפשר לעשות כדי לחזק ולהעלות את רמות החומציות שלנו במערכת העיכול?

  • לאכול לאט וללעוס היטב! זוהי עצה מאוד חשובה. הלעיסה והפרשת הרוק הן תחילתו של פירוק המזון בגופנו. בנוסף, פעולת הלעיסה מרגיעה בפני עצמה ומעודדת את הקיבה להתחיל להפריש מיצי עיכול. מזון שלא נלעס ונטחן כהוגן מעמיס על הקיבה.
  • לשתות כף חומץ תפוחים מהול בכוס מים לפני כל ארוחה. חומץ תפוחים הינו אנטי בקטריאלי וחומצי בעצמו, כך שהוא מסייע לעיכול ובעיקר מעודד את הקיבה להפריש HCL. אין לשתות את החומץ ללא מים מכיוון שהוא יכול לפגוע בשיניים.
  • למרות שרבים ממליצים לצרוךBetain HCL לטיפול בתת-חומציות, אנו ממליצים על דרך מתונה יותר של נטילת צמחים מעוררי עיכול (Bitters) לפני ארוחות. דוגמה לפורמולת צמחים מומלצת היא ׳Swedish Bitters״.
  • לאכול ירקות מוחמצים בצורה קבועה, כגון כרוב כבוש וחמוצים אחרים (לא תעשייתי – כאלה שאנחנו מכינים לבד). כרוב כבוש עתיר חיידקי פרוביוטיקה ולכן זו אחת הדרכים הטובות ביותר לשיקום וחיזוק מערכת העיכול. הנה מתכון מצויין להכנת כרוב כבוש
  • ג׳ינג׳ר הוא שורש שמומלץ מאד במשך אלפי שנים ברפואה הסינית לטיפול בדלקות ובבחילות הנובעות מחוסר חומציות של הקיבה. ישנם מוצרים רבים בשוק, אבל היום כבר אפשר למצוא בכל חנות ג׳ינג׳ר טרי, וממליצים פשוט לחתוך פלח ולהכין תה בסוף כל ארוחה.
  • טיפול בדיקור סיני. שיטת טיפול זו רואה את הגוף כיחידה אחת שלמה, יודעת לזהות היטב תת פעילות של הקיבה ולענות על מצב של חסר בחומציות ותת פעילות בקיבה. ברוב המקרים דיקור סיני מעניק תמיכה חשובה ביותר בשיקום מערכת העיכול.

ובעיקר

שיהיה לנו לבריאות!

בועז קולודנר