עמוד הבית אורח חייםמאמרים    

מהי שיטת פילאטיס? ומדוע כדאי להתאמן בה?
שיטת פילאטיס היא שיטה המתמקדת בחיזוק ועיצוב שרירי הליבה של הגוף - שרירי הבטן, הגב ורצפת האגן. במציאות היומיומית העמוסה שלנו, כאשר רבים מאיתנו מבלים את היום בישיבה בעבודה, שרירי הליבה של הגוף נוטים להיחלש ולהיפגע. לשרירים אלה תפקיד חיוני בשמירה על יציבה נכונה, כמו גם בביצוע יעיל וקל של מטלות פיזיות יומיומיות. כאשר שרירים אלה אינם פועלים כהלכה, עולות תופעות שכיחות כגון כאבי גב, כאבי צוואר, כאבי ראש, יציבה לקוייה, עייפות וחוסר אנרגיה ועוד.

שיטת פילאטיס פותחה על ידי ג'וזף פילאטיס, אשר נולד בגרמניה בשנת 1880. הוא החל לפתח את שיטתו בתקופת מלחמת העולם הראשונה, כאשר נכלא במחנה הסגר ואימן שם כלואים אחרים בשיטתו. כשפרצה מגפה קשה במחנה ומתאמניו היו בין היחידים שלא חלו, זכה פילאטיס להערכת השלטונות, ואלה הציעו לו לעסוק בשיקום פצועי מלחמה. פילאטיס החל לאמן ולשקם פצועי מלחמה בהצלחה רבה באמצעות מכשירים שבנה. מיטות רגילות אליהן חיבר קפיצים ורצועות, במטרה ליצור התנגדות לתנועה. ההתנגדות הקפיצית מאפשרת את פיתוח סיבולת השריר בצורה עדינה ומבוקרת וכן מאפשרת עבודת ייצוב ושחרור מדוייקת של המפרקים. בשנת 1925 עזב פילאטיס את גרמניה ועבר להתגורר בארה"ב, שם המשיך לפתח ולשכלל את שיטתו עד למותו בשנת 1967.
 
לפי פילאטיס, כל תנועה - מהמזערית ביותר ועד לתנועות גדולות ומובחנות, צריכה להיעשות מתוך מיקוד במרכז הגוף - שרירי הבטן, הגב ורצפת האגן, וכן מתוך מודעות לנשימה. כך תתאפשר תנועה קלילה ונטולת מאמץ או כאב. שיטת פילאטיס היא שיטה פונקציונלית ובנוייה כך שהאימון בה יוביל לשיפור משמעותי בביצוע המטלות היומיומיות וברמת התפקוד הכללית של המתעמל. הפונקציונליות של השיטה נגזרת, בין היתר, מאימון על שלושה מכשירי עזר עיקריים, אותם פיתח ג'וזף פילאטיס ברבות השנים, והם: Reformer, Cadillac/ Wall unit, Wunda Chair. מכשירים אלה, המבוססים כולם על עיקרון ההתנגדות הקפיצית, מאפשרים תרגול במנחים שונים ומגוונים, כגון: שכיבה על הגב, שכיבה על הבטן, ישיבה ועמידה.

המגוון העצום של התרגילים בפילאטיס מאפשר להתאים לכל לקוח את תוכנית העבודה המתאימה לו, לפי צרכיו. משום כך, השיטה מתאימה לטווח רחב של מתעמלים: לסובלים מבעיות פיזיות שונות, למעוניינים בעיצוב וחיטוב, למתעמלים מנוסים ומתקדמים, ולספורטאים ורקדנים.

מתעמלים המתמידים בשיטה מדווחים על שיפור גדול בהרגשה הכללית, ברמת האנרגיה והחיוניות, שיפור היציבה, הגמישות והפחתת והעלמות כאבי גב וצוואר. התרגול באמצעות מכשירי הפילאטיס הוא בעל ערך שיקומי אדיר ועל כן הוא משמש ככלי עזר חשוב לטיפול בבעיות אורטופדיות כגון כאבי גב, פריצת דיסק, אוסטיאופורוזיס, נקעים חוזרים ועוד.

בשיטת פילאטיס ישנה חשיבות רבה לדיוק בעבודה ולכן חשוב להתאמן בקבוצות קטנות, לשם בניית תוכנית עבודה פרטנית וקבלת תשומת לב אישית. במרכז "נקודת מגע"  ירושלים העבודה היא בקבוצות קטנות של עד 5 מתעמלים בשיעור, בהדרכת מורים מוסמכים בעלי ותק וניסיון רב. כל לקוח זוכה לליווי צמוד ותשומת לב אישית, והתוצאות ניכרות לעין (ולגוף).


חזרה



XNET creation נקודת מגע רח' אסא 3, המושבה הגרמנית ירושלים טלפון/פקס: 02-5664155 דוא"ל :nekudatmaga@bezeqint.net